Dokumentarni zapis o počecima stvaranja Igara u Jajcu “Prošlost Igara okom kamere – zapisi iz 1971. i 1972. godine“ autora Dževdeta Tuzlića, dugogodišnjeg novinara i urednika kulturnih rubrika i ovogodišnjeg selektora Igara, prikazan je u okviru 41. Pozorišnih igara Bosne i Hercegovine.
– Ovo podsjećanje na početke Pozorišnih igara u Jajcu, preciznije na prvu i drugu sezonu od prije 50 i više godina, izdvojeno je iz dokumentarne zaostavštine BHRT-a, te kombinirano sa izjavama svjedoka tog vremena, učesnika 1. i 2. Igara, poput Vesne Mašić, Jasne Diklić, Nijaza Alispahića, Josipa Pejakovića… i specijalno priređeno za prikazivanje u sklopu Pratećeg programa 41. Pozorišnih/kazališnih igara – kazao je u razgovoru za Fenu Dževdet Tuzlić.
On pojašnjava da je također urađen i serijal na BHT1 pod naslovom “Neka Igre traju”, koji je obuhvatio sve festivalske godine, ukupno 40 sezona, te progovorio o pozorišnoj tradiciji jajačkih Igara dugoj pet decenija.
– U ova vremena prepuna zaborava o vrijednostima koje su dio bolje prošlosti ovog prostora, znajući da svaki vid ostavljanja traga o kulturnoj prošlosti ima posebnu vrijednost, odlučio sam ući u jednu neizvjesnu avanturu. Napraviti video zapis o vremenu kojeg više nema, o ljudima čije riječi trebaju vidjeti i čuti ljudi širokog dijapazona znanja i obrazovanja – kazao je Tuzlić.
Pročitajte još
On ističe da je mali broj video zapisa iz prvih sezona Pozorišnih igara u Jajcu, ali kako kaže, traganje po arhivu BHRT-a dalo je rezultate.
– Došao sam do dragocjenih materijala iz 1971. i 1972. godine. poput intervjua kolege Milana Mitića sa osnivačem Pozorišnih igara, tadašnjim predsjednikom Zajednice profesionalnih pozorišta BiH i direktorom Narodnog pozorišta Tuzla Radoslavom Zoranovićem, našao sam izjave dramskog pisca Derviša Sušića, legendarnog upravnika Narodnog pozorišta Vlajke Ubavića, kontroverznog i britkog kritičara Veselka Tenžere, pa izjave uglednog bh. kritičara Luke Pavlovića i TV reditelja Uroša Kovačevića, jedan isječak iz kafanske polemike festivalskog Jajca velikih imena ex-jugoslovesnke pozorišne i književne scene u kojoj su učestvovali historičar pozorišta Josip Lešić, reditelj iz Zagreba Georgij Paro, markantni direktor Ateljea 212 iz Beograda Ljubomir Draškić, pa tada, 36-šestogodišnji Danilo Kiš, izjave jajačke publike, snimci starog Jajca… promiče jedna nevjerovatna prošlost koja je kulturi u ta vremena dala širok prostor, stvorivši “Meeting Point” teatra kakav su tadašnje generacije zdušno zgrabile i pretvorile u kultno mjesto okupljanja. Znao sam da to treba biti uokvireno u priču o tom vremenu, uložio sam mnogo energije i truda, ali je proizašao vrijedan materijal i to mi čini satisfakciju -podvukao je autor serijala “Nek Igre traju” Dževdet Tuzlić.
Govoreći o festivalu bh. teatara nekad i sad te značaju pa i za njega lično, Tuzlić kaže da Festival u kontinuitetu prati od one čuvene, zadnje predratne sezone 1991. godine kada je pobijedila predstava “Sveti Sava” zeničkog Narodnog pozorišta sa Žarkom Lauševićem u glavnoj ulozi. Kaže da su česti dolasci i boravci, druženja sa glumcima, rediteljima i svim drugim akterima pozorišnih predstava, stvorili su, ne naviku, nego potrebu da planira sve druge obaveze i da Igre ne propusti.
-Jer smatram ovaj festival jednom od najznačajnijih kulturnih tačaka u BiH, mjestom koje svjedoči o posvećenosti i upornosti da kultura opstane i u najteža vremena. Koliko je bilo neizvjesnosti oko nastavka Igara nakon ratne kataklizme, koliko iščekivanja da odluka bude u korist kulture i vrijednosti koje je ovdje proizvodila. Srećom se to desilo. Igre su nakon 21 predratne sezone nastavljene – kazao je.
Tuzlić ističe da su Igre u Jajcu totem sveukupne kulturne zbilje Bosne i Hercegovine, znane i van granica sadašnje domovine.
– Imaju neprolazne vrijednosti koje treba ljubomorno čuvati i nadograđivati. I biti oprezan sa vlašću koja nerijetko kulturu gleda kao dobru priliku za samopromociju. A kad treba kulturi pomoći, finansijski je poduprijeti, obično, imaju “važnija posla” – zaključio je Dževdet Tuzlić u razgovoru za Fenu.