Tematska hutba MIZ Jajce i glavnog imama prof. Zehrudina ef. Hadžića za područje jajačkog Medžlisa (Jajce, Jezero i Šipovo), džuma-namaz, petak, 2. avgusta 2019. godine.

Hutbu koju smo dobili na na redaacijski mail, prenosimo u cijelosti:

«Oni koji su izdali Jajce 1992., prognali Bošnjake 1997. dijele lekcije o suživotu»!?

Većina pripadnika vjera, zastupa mišljenje teološkog apsolutizma ili društvenog ekskluzivizma, tj. moje vjerovanje je ispravno a sva druga su neispravna i svi oni će u pakao. Na osnovu takvog razmišljanja oni kažu da sljedbenici drugih vjera ne zaslužuju respekt i uvažavanje. Ovako razmišljanje bilo je prisutno u svijetu izolovanih vjerskih zajednica, ali je, nažalost, izvor sukoba u današnjem, pluralnom svijetu. Upoznavanje, razumijevanje i izgradnja dobrih odnosa su u Kur’anu navedeni kao razlog podjele čovječanstva na narode i plemena:

„O ljudi, Mi smo vas od jednog muškarca i jedne žene stvorili, i plemenima i narodima smo vas učinili, da bi ste se vi međusobno upoznavali…“ (Hudžurat 13.).

A onda Bog dragi govori na koji način da se upoznajemo i sarađujemo, a posebno da sarađujemo sa Ehli kitabijama – jevrejima i kršćanima:

I sa sljedbenicima Knjige raspravljajte na najljepši način, ne i sa onima među njima koji su nepravedni, i recite: Mi vjerujemo u ono što se objavljuje nama, a naš Bog i vaš Bog jeste jedan, i mi se njemu pokoravamo“(Ankebut 46.)

U ovom ajetu dragi Bog govori o zajedničkoj osnovi: vjerovanju u jednog Boga. Ali Bog dragi i upozorava:

„Mi smo učinili da jedni drugima budete iskušenje, pa da vidimo ko će se strpiti“ (Furkan 20.) Molim vas, Bog dragi zna prirodu ljudi zbog toga je rekao u Kur’anu:

„A da je Allah htio, On bi vas sljedbenicima jedne vjere učinio, ali, On hoće da vas iskuša u onome što vam propisuje. Zato se natječite ko će više dobra učiniti. Allahu ćete se svi vratiti, pa će vas On o onome u čemu ste se razilazili obavijestiti“ (Maida 48.).

Priroda koju je Bog dao jeste različitost. Bog dragi kaže:

„Allah vam ne zabranjuje da činite dobro i da budete pravedni prema onima koji ne ratuju protiv vas zbog vjere i koji vas iz zavičaja vašeg ne izgone – Allah, zaista, voli one koji su pravični. (Mumtahina 8.)

Međutim, postoje ljudi koji nisu dobronamjerni i prema kojima trebamo biti posebno oprezni, i u ratu i u miru jer ako im se dozvoli uradit će ponovo zlodjela jer  ljudski karakter ostaje isti:

  1. oktobra 1992. godine Jajčani, Bošnjaci su protjerani iz Jajca. To su uradile naše komšije Srbi potpomognuti povlačenjem HVO sa odbrambenih položaja oko grada Jajca, sve o ovome progonu možete pročitati u knjizi «Jajce u predratnim i ratnoj 1992. godini» od r. Midhata Karadžića, od 301. do 313. strane. Preporučujem Jajčanima, posebno Bošnjacima čitanje knjige.
  2. na 3. august 1997. godine Jajčani, Bošnjaci su organizovano protjerani iz okolnih sela u koja su se pokušali vratiti. Ovaj put to su uradile naše komšije Hrvati-policija, potpomognuti Hrvatskim stanovništvom koje se vratilo u Jajce. Proces dvodnevnog istjerivanja Bošnjaka zapečaćen je planiranim ubistvom i spaljivanjem Šahman Hazima u Pšeniku. Odgovorne osobe, njih četverica, su procesuirani, osuđeni na izdržavanje zatvorske kazne a r. Hazim ukopan u rodnom Pšeniku. Hazim Šahman je postao simbol povratka Bošnjaka jer su njegovim ubistvom otvorena vrata povratka Bošnjaka na područje općine Jajce. Više o ovome događaju možete pročitati u knjizi «Vječna pouka – monografija šehida i poginulih boraca Jajca (1992-1995)» na strani 197 i 198.

 I jedne i druge opisuje Bog dragi i upozorava nas:

“Ali vam zabranjuje da prijateljujete s onima koji ratuju protiv vas zbog vjere i koji vas iz zavičaja vašeg izgone i koji pomažu da budete prognani. Oni koji s njima prijateljuju sami sebi čine nepravdu.“ (Mumtahina 9.)

Postoji opravdani strah da ako zaboravimo dešavanja 92′ i 97′ da će nam se, ne daj Bože, progon, zastrašivanje i ubijanje, ponoviti.

Žalosno i poražavajuće iz ovoga događaja-ubistva je sljedeće, sinovi r. Hazima:

  • kazuju da su tada, u postupku suđenja, tražili pravnu pomoć od predstavnika Bošnjaka u institucijama, i niko im je nije pružio,
  • da su sami platili sudske troškove cca 15 000 KM,
  • do danas nisu naplatili potraživanja koja je sud presudio cca 60 000 KM i više,
  • do danas, osim nišana nisu dobili nikakvu pomoć i malo ih je ko posjetio.

Medžlis IZ-e Jajce je unutar manifestacije «Spomen njima, poruka nama» odredio datum sjećanja na r. Hazima i svake godine se uči tevhid u džamiji na Pšeniku. Također, napisali smo dvije knjige u kojima se spominje ubistvo. Danas, apelujemo na pojedince i institucije koje mogu pravno i na bilo koji drugi način pomoći, da se pomogne porodici r. Hazima u njihovoj višegodišnjoj i bolnoj borbi za pravdu jer kako rekoh r. Hazim je simbol moga i tvoga povratka u Jajce. Zato, također, pozivamo sve vijećnike u općinskom vijeću Jajca koji ne podržavaju zločin, ubistva i spaljivanja da pokrenu inicijativu da se jedna ulica u Jajcu nazove po r. Hazim Šahmanu kao simbolu povratka, simbolu ljubavi prema topraku, i sjećanje na zločin i presuđene počinitelje zločina.

Postavlja se nekoliko pitanja:

  • Zašto niko nije procesuiran za organizovani progon Bošnjaka iz Jajca 1997. godine?
  • Zašto niko nije odgovarao za organizovani progon Bošnjaka iz Jajca 1997. godine?
  • Zašto niko nije odgovarao za spaljivanje kuća i postavljanje mina 1997. godine?
  • Kome odgovara da niko nije odgovarao za protjerivanje, ubijanje, zastrašivanje Bošnjaka?

Porazno je da danas oni koji su izdali Jajce 1992., prognali Bošnjake 1997. dijele lekcije o «suživotu» i da upravo sa njima prijateljuju Bošnjaci u Jajcu i trguju našim dobrima. Znate, jedno je sarađivati: politički, ekonomski-poslovno, itd., a drugo prijatelj biti i biznis praviti. Mnogi se danas pretvaraju krijući svoju kriminalnu prošlost. Međutim, treba da znamo a posebno počinioci zlodjela da će istina, ako Bog da, jednog dana izići na vidjelo na Ovome svijetu, a pravda će svakako biti na Onome svijetu.

Međutim, i nakon protjerivanja Bošnjaka iz Jajca 1992., zatim 1997., proces protjerivanja Bošnjaka iz Jajca, ali iz Jezera i iz Šipova se nastavlja, i danas traje. Protjerivanja 92′ i 97′ su bila fizička, nasilnim putem: istjerivanje, ubijanje, zastrašivanje, zločini, genocid, kulturocid itd., a poslije toga, i danas protjerivanje Bošnjaka se vrši planski, sistematski putem sistema obrazovanja (dvije škole pod jednim krovom, Hrvatski plan i program u srednjim školama, Hrvatski plan i program u vrtiću…); putem sociocida  (proces u kojem se uništavaju institucije i autoriteti Bošnjaka), putem oživljavanja ideje Herceg Bosne (kroatizacija kulturnog nasljeđa Jajca kroz manifestacije); neostvarivanjem osnovnih ljudskih prava na privređivanje (upravljanje procesima zapošljavanja određene grupe ljudi u Jajcu);  neostvarivanjem potpune slobode i dostojanstva (ponižavanje svetinja poput pojma: šehid, Armija, vjera…); prisustvom nepotizma (zapošljavanje bez adekvatne stručnosti i sposobnosti, i izostavljanje boraca i njihove djece a davanje prednosti pri zapošljavanju onima koji nisu bili za vrijeme rata u Bosni i Hercegovini), prisustvo nepravde (nemogućnost povratka vakufske imovine: Varošnice), nemogućnost ulaska u vlastiti posjed: Sultan Sulejmanova džamija-poštujemo Zakone Bosne i Hercegovine očekujući pravedan sudski epilog i ne želimo zamarati građane našom borbom, nemogućnost osnivanja vrtića bez obzira na sve zakonske uslove,  nemogućnost dobijanja dozvola: džamija na Volijaku – bez obzira što je izgrađena na našoj-vakufskoj zemlji, itd. Naravno, to se događa i zbog nejedinstva i nesposobnosti nas Bošnjaka.

U Jezeru i Šipovu osim što Bošnjaci vrlo teško dolaze do osnovnih ljudskih prava, i nemaju adekvatnu pomoć izabranih Bošnjaka u Institucijama RS Bosne i Hercegovine, njihovo neslaganje, nejedinstvo, izgubljenost iz dana u dan čini ih nacionalnom manjinom sve više i više. Tako da, nažalost, bez obzira što je naše opredjeljenje «zajednički život» sa našim komšijama kao osnovna vrijednost Bosne i Hercegovine proces protjerivanja Bošnjaka iz Jajca, Jezera i Šipova i danas se nastavlja a odgovorni koji su preuzeli emanet zajednice bezbrižno drijemaju i «mudro» šute.

Bog dragi kaže:

O, sljedbenici Knjige, dođite da se okupimo oko jedne Riječi i nama i vama zajedničke: da se nikome osim Allahu ne klanjamo, da nikoga Njemu ravnim ne smatramo i da jedni druge, pored Allaha, bogovima ne držimo!”(Ali Imran 64.)

 

Jajce, 2. 8. 2019. godine

 

 

Zehrudin-ef. Hadžić, prof.

glavni imam Medžlisa IZ-e Jajce

 

 

 

(MIZ Jajce)