Piše:prof. Zehrudin ef. Hadžić, glavni imam MIZ Jajce

Namjerno nepoštivanje Fetve o davanju zekata u bejtu-l-mal!

Ovdje nije riječ o “običnim” džematlijama koji zekat i fitre hoće da umjesto u bejtu-l-mal daju kao običnu sadaku osobama po njihovom izboru a koji su u stanju potrebe, nego o uposlenicima Islamske zajednice koji svoj hljeb zarađuju putem Islamske zajednice i predstavnicima društvenih institucija koji pozivaju na poštivanje državnih institucija, a obe skupine rade suprotno interesima, jedine nepodijeljene krovne Institucije muslimana-Bošnjaka u Bosni i Hercegovini, tj. Islamske zajednice. Ovdje je riječ o neinstitucionalnom ponašanju “institucionalnih” ljudi.

Zloupotreba položaja!

Sve dok u Zajednici postoje ljudi koji javno govore i pišu kako zekat i fitre treba dati u Bejtu-l-mal, jer se dodvoravaju nadređenima i boje se za svoja radna mjesta, a pojedinačno, podmuklo i interno-tajno rade drugačije u džematima i Medžlisima, tj. zekat usmjeravaju za izgradnju lokalnih vjerskih objekata, popravak, dogradnju Itd., ne možemo očekivati ozbiljnije razumijevanje institucionalnog sakupljanja i podjele zekata putem bejtu-l-mala od strane džematlija. Kako god trebamo objašnjavati svrhu, smisao i značaj bejtu-l-mala džematlijama i poslušnost spram Fetve o zekatu, tako istovremeno trebamo analizirati, preispitati i sankcionisati djelovanje pojedinih uposlenika suprotno Fetvi o zekatu u Zajednici, ili čak i prije.

Nepoštivanje Ulu-l-emra!

Prije nekoliko godina dok sam još radio u nastavi kao vjeroučitelj u srednjim školama u Jajcu, ali sam i tada honorarno radio, cijelo vrijeme, od završetka studija u Medzlisu IZ Jajce, uporedo sam bio aktivan u nekoliko društvenih institucija. Jedne prilike pred kraj ramazana bio sam zatečen razgovorom dvojice bitnih ako ne i najbitnijih ljudi iz lokalne zajednice pitanjem: “Kojoj osobi će dati zekat i fitr”? Osobi!? Tada je uveliko bila na snazi Fetva o davanju zekata u bejtu-l-mal. “Društveno-odgovorne” osobe u isto vrijeme traže da se poštuju društvene institucije i pozivaju na interese zajednice, pitaju se kome dati zekat? Za mene je to bilo porazno! Nemati svijest o značaju nečega je problem, a nemati savijest poslije učinjene greške, nejednakog i nepravednog odnosa spram Institucija je veći problem, bolest. Iste te godine čuo sam kako uposlenici koji svoj hljeb zarađuju u Islamskoj zajednici: “Žive za i od Islamske zajednice, recimo” govore protiv te Fetve. To mi je bilo još poraznije. Još licemjernije! Najporaznije je da takvih osoba ima i danas u Islamskoj zajednici.

I taman kad sam pomislio da i jedni i drugi poštuju Fetvu, ponovo razočarenje, kako kažu: “Možda me možeš natjerati da klanjam ali me ne možeš natjerati da uzmem abdest”! Poredenje je jako blisko i odgovarajuće jer u većini ajeta gdje se spominje naređivanje obavljanja namaza, spominje se naredba davanja zekata. Pa kažu: “Možda me možeš nagovoriti da dadnem zekat, ali koliko i kome ne možeš”!
Zamislimo kada bi svi državni službenici i vlastodršci davali ispravno zekat, i svi privrednici i kada bi svi uposlenici Islamske zajednice, također, ispravno davali zekat i borili se za poštivanje Fetve o zekatu kolika bi bila mogućnost Bejtu-l-mala u pomaganju svim kategorijama kojima pripada zekat, a uz to dodati zekat “običnih” ljudi koji možda i nemaju iznos nisaba ali su navikli dati na ime zekata nešto para, iz čega i jest većina zekata bejtu-l-mala, bereket u zajedničkom djelovanju bi se povećao! Kako god, uvijek “običan” svijet iznese emanet. Da im Allah ukabuli zekat i poslušnost spram Ulu-l-emra.
Sve dok postoje oni koji unutar Zajednice ne poštuju Propise i Odluke, postojati će i oni koji unutar društvene zajednice imaju razlog da se bahato ponašaju prema Zajednici. A Allah ipak najbolje zna:
“Reci: ‘Ako su vam očevi vaši, i sinovi vaši, i braća vaša, i žene vaše, i rod vaš, i imanja vaša koja ste stekli, i trgovačka roba za koju strahujete da neće prohođe imati, i kuće vaše u kojima se prijatno osjećate – miliji od Allaha i Poslanika, i od borbe na Njegovom putu, onda pričekajte dok Allah Svoju odluku ne donese. A Allah grješnicima neće ukazati na pravi put.'”

Ebu Bekr je rekao: “Tako mi Allaha, borit ću se protiv onih koji su napravili razliku između namaza i zekata. Zaista je zekat pravo koje se nalazi u imovini. Kada bi mi uskratili davanje samo jednog malog bravčeta koje su davali na ime zekata u vrijeme Poslanika a.s., ja bih poveo bitku protiv njih, zbog te utaje.”

Ebu Bekre gdje si sada!?

 

 

(Jajce Online/MIZ Jajce)